17 Kasım 2012 Cumartesi

Shaplaa Yiersenbach'tan Çıkmayan Adamın Hikayesi

Nerelisin? Kimlerdensiniz? Eşin de mi sizin oralı?... Çok sık karşılaştığımız sorulardır bunlar. Birileri bizim nereli olduğumuzu çok merak eder, öğrenince başı göğe erer ve bu yüce makama ulaşınca da iğnelerin çuvaldızların ardı arkası kesilmez. Bazen böyle bir sürecin başlamasıyla, ırkçılık tarifinin yeniden yapıldığı diyaloglar da yaşanabilir hani:

E: Aaa siz mi geldiniz?
K: Ay evet şekerim ben geldim, süpriiizz hihihi. Baktım balkonda yoksun, ay dedim, hep o balkondayken laf atıp konuşmak olmaz, git dedim, bi' kahvesini iç. Evdekileri atlatıp geldim valla. Şöyle yüz yüze bi' muhabbet edelim diğğ mi kikiki
E: Ne hoş, ne hoş, iyi ki şeytiniz. Siz geçin, oturun. Ben fasulye ayıklıyordum; yemeğimi ocağa koyar, kahvenizi yapar, gelirim yanınıza.
K: Ay lütfen bırak şu sizi bizi. Samimiyeti severim ben. Fasulyeleri buraya getir istersen, hem ayıklar hem sohbet ederiz.
+ Oo o olur tabii??
(Hafiften bir kıllık hisseder, mutfağa gider, kahveleri yapar, fasulyeleri kapar ve gelir komşunun yanına.)
K: Nereliydin sen şekerim?
E: Antepliyim ben.
K: Hımm. Kız kardeşimin görümcesinin kocası da oralı. Adam için özünde iyi adam der kardeşim ama kara damarı bi tuttu mu ortalığın tozunu attırıyormuş, hehehe.
E: (Ve kantarın topuzu tam burada hareketlenir.) O, içinden değildir de ondan öyle atarlıdır. Biz göbeğindeniz, bizim oranın erkeğinde olmaz öyle damar mamar.
K: Hiç sormadım içinden mi diye. Bilemiyorum yani hehe
E: Biliyorsun artık. Antep'in içi başkadır, dışı başka! Öğrenmelisin bunu.
K: Anladım yaa kızma kızma, tamam.
E: Yoo yoo kızmadım, niye kızayım ki.
K: Sivri biberleri de getirseydin.
E: Taze fasulyeye sivri biber koymam ben, tadını bozuyor.
K: Nasıl Anteplisin sen ya hu? Bibere hayır diyen bir Güneydoğuluyla da ilk defa karşılaşıyorum hihi
E: Ne ilgisi var! Her yemeğe biber koymak değildir Antepli olmak. Yakışanı, yakışmayanı bilmektir. Hem ben orada doğmadım bile. Babaannem oralı. Babam kendini hep Antepli hissederdi, ben de öyle hissediyorum. Olay bu yani.
K: Ee o zaman sen Antepli sayılmazsın kii. Babanın babası nereliyse, sen aslında oralı oluyorsun. Nereli deden?
E: (Topuz serbesttir artık.) "Şaplayirsenbah"lı.
K: Nereye bağlı orası, Türkiye'de değil gibi??
E: Yok değil. Ukrayna Madagaskar sınırında ufak bir bölge. Dedemin zamanında ülkeymiş ama şimdi Madagaskar'a bağlı eyalet konumunda.
K: Aaa kızım sen yerli bile değilmişsin ahahahaha
E: Evet, değilim. Aslında biliyo musun, yerli olmadığım için utanıyorum ben, bu yüzden Antepliyim diyerek utancımı saklıyorum bir nevi.
K: Deli misin yaa. Utanılacak şey mi o? Lütfen kendini suçlu gibi hissetme. Oralarda yaşayanlar da insan hem, di mi? kıps
E: Bilmiyorum. Bazen diyorum ki; keşke dedem, bi' şeyleriyle ünlü şehirlerimizden birinden olsaydı da ben de sizler gibi dürüstçe söyleyebilseydim nereli olduğumu. Yerli olsaydık biz de keşke. Çok üzülüyorum bazen ben :((
K: Yaa lütfen ama deme böyle şeyler, asma suratını, gülümse lütfeenn.
E: Gülemem. İçim yanıyor içim. (bi' Halil Sezai şart oldu size şimdi)
K: Yaa saçmalama amaa. Sen de özünde iyi birisin, bak evin falan tertemiz. Fasulyeler Ayşe kadınmış bak ne güzel. Biraz karabiber de koyarım ben, azıcık da reyhan, sen?
E: Hiçbirini koymam ben. Yabancıyım buralara ben :'(
K: Yaa yapma amaa hadi yaa lütfeeenn, unut gitsiiin :(
E: Hayır, unutamam. Unutturamaz hiçbir şey bunu bana...
K: Aaa olmaz ama bak! Hem çok günah valla bak Allah'ın da gücüne gider sonra :(
E: Günahı benim, kime ne. Kimse bilmez içimdeki acıyı.
K: Kalk hadi kalk, biraz dışarı çıkalım, hadi hadi. Seni bizimkilerin lokaline götüreyim, biraz açılırsın. Hemşerilerim diye söylemiyorum, gArçekten harika insanlar. Pörfek hepsi.
E: Sağ ol. Sen git, eğlenmene bak. Ben bizim oraların şarkılarını dinleyip hüzünlenmek istiyorum biraz.
K: Ne.. nere... nerelerin canım pardon?
E: Dedemlerin kasabası Madagaskar'a geçtikten sonra çok acı çekmiş bizimkiler. Birçok sanatçı da o günlerin acılı havasından esinlenerek eskisinden daha iyi şarkılar yapmış. Onlardan birkaçını dinlerim işte.
K: Hııı.. hıımm.. anladııım. Ay canım yaa, kıyamam. E iyi madem. Ayy şimdi aklıma geldi, üst kattaki Selma'ya ütümü verecektim bu sabah, tüh tüh kız bekliyodur şimdi. Gidip vereyim bari. Görüşürüz güzelim, kalkma sen, ben kapıyı çekerim.
E: Bi' z. git.
K: Ne dedin canım?
E: Bi zahmet çekiver dedim.
K: Hı hı tamam hadi bay.

Evime ilk defa gelen biriyle böyle dalga geçebilir miydim, bilmiyorum. Böylesine dar görüşlü ve aynı zamanda eğlenceli insanları ağırladığım olmuştur evimde ama asla alay edecek kadar kendimi kaybetmemişimdir. Buna ne terbiyem ne de inancım izin verir. Hele bir de sövmek? Ooo bunu asla yapamam işte. Eminim siz de yapamazsınız. Çünkü biz misafirperver insanlarızdır; Allah ne verdiyse izzet ikramda bulunur, en iyi şekilde ağırlarız misafirlerimizi.
Yalnız şunları not etmeden bitirmemem lazım yazıyı: (Meraklılar buyursunlar.)
Evet Antepliyim. Her biberi her yemeğe koymam, doğru. Ha bir de, eşim Antepli olmadığı için, evde ortalığın tozunu attırma görevi doğal olarak bendedir. Hâttâ -laf aramızda- evin dışına çıktığım zamanlarda da iyi atar yapar, atarlanmakla kalmaz, kaşınanı kaşır, sövülmek isteyene de iyi söverim. Kadın kısmına sövmeyi yakıştıramayanlara da sorarım: Allah'ını seversen nerelisin sen kuzum? Bu coğrafyada doğmuş olup, bu coğrafyada hayatını sürdüren kadın erkek herkes, gerek alışılagelmiş cümle yapılarıyla, gerekse kendi imalatı bir jargonla mutlaka söver. Önemli olan, nerede ve nasıl sövüleceğini iyi kestirebilmektir. Eğer sen bunu bildiğin halde hâlâ kadına yakıştıramıyorum dersen, o halde ben de sana sen buralı değil Şaplayirsenbahlısındır derim ve çok iyi bilirim ki oradan adam çıkmaz...


.





3 yorum:

Mavi Balon dedi ki...

Çok güzel olmuş.. Ama şuda var ki bu nerelisin muhabbeti olmadığında da konuşacak laf bulmak zor oluyor :) yazıyı okurken aklıma şu şarkı geldi http://www.youtube.com/watch?v=Gx6262LrWko

vişnap dedi ki...

Banu canım yazını okurken hem çok güldüm hem de düşündüm.Gerçekten bu nerelisin muhabbeti bazen bayıyor insanı.Çok güzel anlatmışsın canım
Şaplayirsenbahlı kısmına ise bittim vallahi.Hakedene hak ettiğini vermeli diyorum:)Sevgiler canım...

BANU dedi ki...

Baloncum haklısın tabi. Nerelisin sorusuyla başlayan muhabbetlerin çoğu güzel oluyor ama böylesi de şaplağı hak ediyor yani :) şarkı süpermiş, çok teşekkür ederim :)

Vişnapcım, teşekkür ederim, sevgi, muhabbet benden arkadaşım.